De cursus is bestemd voor leidinggevenden in de voedingssector.
Cursusdoel:
In een organisatie functioneert het middenkader veelal in een spanningsveld tussen top- en uitvoerend kader.
Het realiseren van het bedrijfsbeleid in concrete resultaten valt onder de verantwoordelijkheid van het middelmanagement; van diens medewerkers wordt verwacht dat zij gemotiveerd en effectief hun taak uitvoeren. Dit laatste is niet alleen afhankelijk van de professionele bekwaamheden van de manager doch vooral ook van zijn of haar managementvaardigheden.
Aantal lesdagen:
Deze module van zes dagen is opgezet als workshop met opdrachten, gespreksoefeningen en rollenspelen.
Met behulp van video-opnamen kunnen gesprekken en situaties nog eens nader worden bekeken. Managementtechnieken zoals leiding geven, luisteren, communiceren en onderhandelen worden getraind. Feedback van de docent en de medecursisten maakt het leerproces intensief. Naast de modnelinge communicatie komt ook de schriftelijke communicatie aan de orde in deze module.
Lesmateriaal:
Het cursusboek bevat veel aanvullende informatie. Uitvoerige theoretische behandeling tijdens de cursusdagen van alle betreffende onderwerpen kan zo vermeden worden. Het cursusboek fungeert als naslagwerk.
Programma:
De cursus is bestemd voor leidinggevenden werkzaam in de voedingssector, gezondheidszorg, maatschappelijke dienstverlening of overheid.
Leerdoel:
De cursist inzicht te geven in de bedrijfseconomische grondslagen en technieken, zodat de cursist op basis van deze kennis:
Aantal lesdagen:
Deze module van vijf dagen behandeld een groot aantal factoren die invloed uitoefenen op uiteindelijke kostenbeheersing van de voeding.
Programma:
De cursus is bestemd voor leidinggevenden, zoals hoofden voedingsdienst, chef-koks, hoofden restauratieve dienst, maar ook voor zelfstandig werkende koks die verantwoordelijk zijn voor hygiënische aspecten van de voedselbereiding.
Leerdoel:
Het aanreiken van voldoende kennis en vaardigheden om medewerkers te kunnen motiveren tot hygienisch handelen en om dit handelen te kunnen controleren.
Aantal dagen:
In deze cursus, een intensieve training van vijf dagen, worden theorie en praktijk gecombineerd. De verschillende opdrachten zijn gericht op de werksituatie, en worden na afloop uitgebreid besproken en geëvalueerd. Naast de bekende onderwerpen richt de module Veiligheid zich ook op actuele onderwerpen binnen HACCP, Arbo en Milieu.
Programma:
Deze cursus is bestemd voor leidinggevenden werkzaam in de gezondheidszorg, maatschappelijke dienstverlening of overheid.
Leerdoel:
Inzicht te geven in het ontwikkelen en invoeren van een integraal kwaliteitssysteem specifiek gericht op de voedingsverzorging als onderdeel van het voedselbeleid.
Aantal lesdagen:
In deze module van 3 dagen wordt het opzetten van een kwaliteitssysteem in de specifieke situatie van de voedingsverzorging behandeld. Een belangrijke reden om kwaliteitszorg in te voeren is de vraag van de gast naar een hogere kwaliteit en een betere dienstverlening.
Programma:
Algemeen:
De opdracht dient als beoordeling van de 4 gevolgde modules.
Er moet duidelijk uitkomen dat de cursist voldoende kennis van de lesstof heeft om een diploma te waarborgen.
Rapportage:
De rapportage moet tijdig en in 4-voud ingeleverd worden. Het spreekt voor zich dat het geheel een professionele indruk moet maken.
De rapportage zal door de docent / examinatoren beoordeeld worden op:
Gesprek:
Bij het gesprek zijn de cursist, twee docenten / examinatoren en een afgevaardigde van de Centrale Examen Commissie (CEC) aanwezig.
Als uitgangspunt voor het gesprek dient de rapportage.
Aan de hand van enkele op schrift gestelde korte vragen zal gedurende 30 minuten de cursist gevraagd worden naar de onderbouwing van zijn / haar rapportage.
Diploma:
Na het eindgesprek hebben de twee examinatoren / docenten een kort overleg. Direct hierna volgt de uitslag. Een positief resultaat geeft het recht op een diploma “Integraal management voor Voedings- en Restauratieve Dienst”.
BEOORDELING RAPPORTAGE
Voor de beoordeling van de rapportage van de opleiding Integraal Management vormen onderstaande criteria een leidraad.
PLANNING VAN DE EINDOPDRACHT
Eindgesprekken:
De eindgesprekken vinden om organisatorische redenen plaats met kleine groepjes kandidaten. Zodra er ongeveer 5 cursisten alle modules hebben gevolgd, worden de data gepland t.b.v. de eindopdracht en de eindgesprekken. Over het algemeen zullen er 1 of 2 keer per jaar eindgesprekken plaatsvinden. Dit is vooral afhankelijk van het aantal kandidaten Integraal Management.
Tijdplanning: